יום שני, 4 ביולי 2011

נרקיסוס




Cindy Sherman, Untitled Film Stills, 1977-79







Cindy Sherman, Untitled Film Stills, 1977-79






Cindy Sherman, by  Aery Valley 2005 








Lilach Bar-Ami, French Film 2010 ©

"נרקיסוס", מצב שכיח במאה העשרים ואחת, העלול להפריע לנהל חיים תקינים, אנשים הלוקים בתסמונת "נרקיסוס" (בערך כל אדם), מתקשים לנהל חיים נורמאלים ו/או תקשורת סבירה עם הסביבה הקרובה וגם הרחוקה, יש הסבורים כי מסע החיים נועד אך ורק כדי לשנות מצב עגום מסוג זה. למשל חכמת הקבלה היהודית מדברת על תיקון הכרוך בשינוי מאהבה עצמית לאהבה אלטרואיסטית. לטענת המקובלים האדם הוא אך ורק רצון = אגו. אותו "רצון" הוא גם זה שמפריד בין האדם לשאר הבריות. ספר הזהר טומן בתוכו את ה"תרופה" להצלת אותו יצור- בן-האדם, מפני כיליון עצמו.

אולם לדאבונה של האנושות כולה, מעטים מידי מגלים את חכמה זו. בעוד שרוב בני האדם מתייחסים לטקסטים התנ"כיים כסיפור היסטורי, האדם הקבלי יודע כי התורה מדברת אך ורק על תיקון הנשמה ומכילה בתוכה את המאבקים שעוברת הנשמה של מי שגילה את הסוד, בדרך לתיקון, כאמור אותו שינוי מאהבה עצמית לאהבה אלטרואיסטית, בדומה לאהבה שמעניק הבורא (הלא הוא הטבע) לנבראיו. לכן מפרשים את אותיות המילה בורא כ "בוא" ו"ראה".

ד"ר חסיה ליבוביץ שחקרה בין היתר את קורות חייה של האמנית
ז'וסטין פראנק סבורה שהסוד היה ידוע בפני אותה גברת פראנק אולם היא בחרה להתכחש לו, בעיקר בגלל עגמת הנפש שנגרמה לה כתוצאה ממלחמת העולם הראשונה, אירוע שלא התיישב עם הטענה השגורה בפי חכמת הקבלה לפיה כל האירועים החיצוניים קשורים אך ורק לתפיסת המציאות הפנימית, אותה מציאות לפיה חווה הסוביקט את העולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה