יום חמישי, 11 בדצמבר 2014

יצירה אחת בחודש, מתוך הסדרה "ג'פוניזם על ההר"





עבודה מתוך הסדרה "ג'פוניזם על ההר" 
ציור דיגיטלי וגזירות נייר, מודבק במספר שכבות על לוח MDF, 
60x60 ס"מ, 2014


העבודה היא מתוך סדרת עבודות חדשה, שעליה עבדתי בשנה האחרונה, הסדרה עוסקת בתופעת ה"ג'פוניזם" - הכמיהה מצד המערב ליפן, ולכל מה שממנו נודף ניחוח יפני. המונח "ג'פוניזם" מתייחס בעיקר להשפעה של אמנות יפן על האמנות האירופאית (למשל זו של האמנים "האימפרסיוניסטים" שמאוד הושפעו מאמנות יפנית). האמנים הושפעו בעיקר מהעדר פרספקטיבה ומחופש הקומפוזיציה שהתקבלו על ידי הצבת נושא הציור בצד.

הסדרה "ג'פוניזם על ההר" בוחנת בעין ביקורתית את תופעת ה"ג'פוניזם", מתחקה אחר המבט הקולוניאליסטי על "האחר" ואופני שיווק המזרח הרחוק והמסתורי למערב. בעוד היפנים שאפו להידמות לאירופאים, אנשי המערב שהגיעו ליפן, למשל צלמים כמו פליקס ביאטו שיווקו את יפן למערב באמצעות אותו קסם "ג'פוניסטי" שבא לידי ביטוי בין היתר ב "החפצת" האחר, למשל האישה בתלבושת המסורתית, מחופשת לגיישה, בין מניפות, כלי תה וכד'.

קווי המתאר של הדמויות שמופיעות בעבודות הועתקו מדמויותיו של אמן הדפסי העץ אוקומורה מאסאנובו, שפעל ביפן בראשית תקופת אדו ((1868-1603, עובדו ונצבעו בתוכנה גרפית.

במהלך העבודה על הסדרה אני חושבת את  מאפייני הציור היפני, קו שחור, דמויות שטוחות, העדר פרספקטיבה, ציור נוף מהזיכרון, לימוד מלאכת הציור באמצעות העתקה של אמנים גדולים. אני מנכסת ומבטלת את כל אלו בו זמנית, תוך כדי שימוש מניפולטיבי שמנסה לייצר גבולות חדשים, כאלו המתמזגים בין מחשבות על תוכן וצורה, אסתטיקה הנעה בין מערב למזרח, בין מסורתי לעכשווי, בין ניצול, התנשאות והנמכה לבין הקסמות רגעית.

בחלק מהעבודות הצבתי את הדמויות שהעתקתי מהאמן היפני אוקומורה מאסאנובו, בתוך נופים המזוהים עם נוף ילדותי, גבול הצפון, באקט זה אני מייצרת מעין הגבלה בין תופעת ה"ג'פוניזם", הכמיהה למזרח הרחוק לבין המושג "אוריינטליזם", שמזוהה עם מבט רומנטי על דמות הערבי החי במזרח התיכון ובצפון אפריקה, אך גם מכיל בחובו את תופעת "הג'פוניזם".

הדמות "הג'פוניסטית" שבעבודה מתכתבת עם מיתוס "נרקיסוס" המפורסם מהמיתולוגיה היוונית, יושבת קרוב לנהר, מתבוננת בעצמה, אולם היא מסיטה את המבט מהמראה לכיוון אחר, אולי בכל זאת יש תיקווה ??? J


עוד עבודות מהסדרה ניתן לראות בקישור הבא:




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה